Apple “iStyle” Store in Romania

Avand in vedere pozitia geografica si climatul socio-economic si politic al tarii este lesne de inteles faptul ca nu suntem printre pietele de deschidere prioritare in domeniul tehnologic.

De aceea iPhone-ul a venit in Romania abia la a doua generatie si a vandut doar cateva zeci de mii de exemplare anual, de aceea Mac OS X are o cota de piata de sub 3% in Romania si de aceea stocurile pentru astfel de produse sunt intotdeauna limitate.

Acest lucru se cupleaza cu preturile foarte ridicate pentru astfel de produse, preturi care le atribuie in mod obligatoriu statutul de obiecte de lux.

Preturile mari nu sunt insa nejustificate. Avem TVA 24%, taxa vamala de 20% (nu am reusit sa gasesc procentul exact bazat pe codul TARIC, am pus unul aproximativ) si un tarif transport variabil. Toate acestea adaosuri fac ca paritatea dolar-euro sa nu mai fie respectata si sa avem preturi de genul:

MacBook Air

4800 la eMag4600 la iStyleMacbook Air 11 inci, 64GB SSD, 1.4Ghz Core2Duo

6080 la eMag5.990 la iStyleMacbook Air 13 inci, 128GB SSD, 1.8 Ghz Core2Duo

Insa obiectul acestui articol nu este pretul produsului ci experienta unui magazin Apple “ca la carte“. Fiindca produsele Apple nu sunt despre tehnologie revolutionara, ci despre o experienta de neuitat. Pornind de la magazine, la angajati si pana la reclame si produse, experienta strict controlata a produselor Apple este cea care le asigura succesul de fiecare data.

In principiu un magazin Apple trebuie sa exprime ceea ce un produs Apple exprima: eleganta, tehnologie si usurinta in utilizare.

Chiar daca deschiderea iStyle Cotroceni nu este cea a unui magazin Apple propriu-zis, nu ma astept la mai putin din partea lor. Este datoria lor sa arate ca si in Romania se poate.

Design, decor

In primul rand magazinul trebuie sa fie spatios. Intai pentru a da senzatia de libertate si de incapere primitoare, dar si pentru ca de multe ori magazinele Apple sunt aglomerate.

Cum in Romania suntem obisnuiti cu cozile, cred ca un magazin Apple ar trebui sa ofere o oaza de scapare din jungla mall-urilor. AFI Cotroceni este chiar unul dintre cele mai aglomerate mall-uri bucurestene, deci gestiunea spatiului este extrem de importanta.

Elementele de mobilier trebuie sa fie albe, imaculate, fara urme de praf sau zgarieturi. Fiecare detaliu trebuie sa exprime calitatea produselor Apple, deci trebuie sa fie fara cusur. Albul va fi dominant, liniile simple iar muchile mobilierului vor fi rotunjite, placute la atingere.

In consens cu designul interior, magazinul ar putea fi izolat fonic (intr-o anumita masura) fata de restul mall-ului pentru a accentua ideea de calm, relaxare. Muzica trebuie sa aiba un ritm lent si un volum moderat iar calitatea sunetului trebuie sa fie demna de chipset-urile audio din iPod-uri. Cand pasesti in acest magazin trebuie sa simti ca pasesti intr-o lume ordonata, nu haotica.

Personal, angajati

Personalul iStyle trebuie sa fie competent, calificat si amabil. Nicio intrebare nu ar trebui sa ramana fara raspuns sau fara rezolvare intr-un astfel de magazin.

Clientii trebuie tratati cu respect, intelegere si bunavointa, chiar daca cererile lor sunt uneori absurde. Ei trebuie sa ramana cu senzatia ca au fost incercate toate posibilitatile de rezolvare si ca in momentul in care o solutie va fi disponibila vor fi contactati, fie telefonic, fie pe mail.

Angajatii trebuie sa pastreze un contact permanent cu clientii fideli, atat pentru a-i fideliza in continuare cat si pentru a le facilita o eventuala alegere a altor produse, anuntandu-i periodic despre promotiile oferite.

Nu in ultimul rand, angajatii unui Apple Store trebuie sa fie pasionati de ceea ce fac. Trebuie sa inteleaga filozofia Apple si sa o respecte, iar entuziasmul, cunostintele si abilitatile sa fie usor recunoscute de catre cumparatori.

Angajatul unui Apple iStyle Store trebuie sa stie toate detaliile legate de produsele din oferta curenta dar si din generatii anterioare pentru a putea oferi suport si sfaturi competente.

Tehnologie, produse

Acesta este un domeniu cheie al unui magazin Apple. Toate produsele din oferta curenta trebuie sa fie prezente in magazin spre a fi testate si apreciate de catre vizitatori. Acestea vor fi disponibile in standuri individuale, produsele populare avand chiar mai multe standuri (pentru a nu evita formarea de cozi).

Mai mult decat atat, cumparatorii decisi ar trebui sa aiba acces intr-o camera separata in care sa testeze singuri sau alaturi de un angajat device-ul pe care doresc sa-l achizitioneze. Intr-o astfel de incapere un blogger ar putea testa si evalua nestingherit un MacBook Air sau un iPad 2.

Accesoriile pentru produsele Apple trebuie si ele sa fie prezente in magazin. Este un lucru bine stiut ca accesoriile completeaza experienta Apple, unele produse fiind incomplete fara acestea (ca exemple ar fi husa iPad 2, bumper-ul iPhone 4 sau trackpad-ul Apple Magic).

Ar fi interesant ca in magazin sa fie incarcate si aplicatii populare sau melodii/albume noi pe aceste dispozitive. Astfel un cumparator indecis ar putea sa testeze aplicatia dorita (spre exemplu Office 2011 pentru Mac) si sa isi dea seama daca este potrivita pentru activitatile sale. Aplicatiile/melodiile pot fi disponibile si pe iPhone sau iPad.

Pe iMac-urile cele mai performante ar putea fi realizate demonstratii cu diferite aplicatii – Adobe Photoshop, iMovie, etc.. sau chiar benchmark-uri pentru a putea fi evaluata performanta acestora si a ajuta in decizia de cumparare.

Mac-urile si iPad-urile trebuie curatate in fiecare zi de aplicatii inutile sau gresit instalate de catre vizitatori pentru ca a doua zi experienta sa fie la fel de fluida pentru noii clienti.

Concluzie

Cuvantul de ordine intr-un magazin de tehnologie Apple este experienta. De la zambetul de intampinare, la calitatea si designul mobilierului pana la produsele fara cusur si la angajatii dornici sa ajute in orice moment. Oricine trece printr-un Apple “iStyle” Store va avea o experienta demna de povestit mai departe, o experienta ce ii va face curiosi chiar si pe cei mai sceptici.

Nota: Articolul este scris pentru concursul iStyle de pe blogul lui Dan Dragomir, in urma caruia castigatorul devine “Apple Blogger”, obtinand un MacBook Air pentru un an. Va invit sa imi completati opiniile sau sa le criticati acolo unde credeti ca este nevoie.

PS: ar fi interesant sa scriu articole pentru Windows 7 Bucharest de pe un astfel de laptop, nu credeti? :)

12 thoughts on “Apple “iStyle” Store in Romania”

  1. Sa scrii articole despre Windows,de pe un laptop Apple… haha… buna asta :)))
    Ce sa zic.. mie mi-a placut articolul,este facut ca la carte,atinge toate punctele ce trebuiesc respectate intr-un astfel de articol,de promovare (cel putin eu asa consider) si intr-adevar este la subiect cu obiectul discutiei, traditia Apple – eleganta,lux,usurinta in daily use.
    Ce NU imi place,este “premiul” . De ce doar un an? Daca tot vor sa faca o treaba,macar sa o faca bine. Cine castiga primeste un MackBook al lui si atat. Nu.. ti-l dau sa-l testezi,apoi ti-l iau,daca vrei scoate banu,ca pentru reclama care ne-ai facut-o oricum noi nu te-am platit.. 😐 Imi cer scuze daca am fost putin cam acid dar.. asta e parerea mea.

  2. @Ciprian.Brc: Eu as fi multumit si asa, oricum aveam de gand sa imi iau la finele anului un laptop slim (daca economiile imi vor permite), iar experienta Mac nu are cum sa dauneze. In cel mai rau caz, voi scrie multe articole comparative cu Windows 7 si voi detalia experienta pe blog.

    @iosys: intrarea e gratuita.. daca vrei sa iesi insa, va trebui sa platesti :).

  3. Eu te inteleg ca ai fi multumit,cine nu ar fi,dar totusi.. ori e premiu,ori e cadou. Si vorba lui Iulian,daca il pierzi,sau iti este furat ce se intampla,iti platesti premiul? :))

  4. Scump k de obicei la noi,am intrat de curiozitate pe amazon.co.uk sa vad acelasi model,costa ( 785 lire) adica in banii nostri 36 mil vechi….magazinlele din ro still sucks..nu numai la electronice la tot..cand a aprut iPhone 4 in ro la Altex era 102mil lei vechi,si la Americani 300 de $…dupa ce k ro este o tara de cacat,tin niste preturi de parca cine stie ce tara cu vreo economie…no comment 😐

  5. Articol frumos. Usor nerealist. Diferenta dintre Apple Store si iStyle store este una imensa. Cine nu a fost niciodata intr-un Apple Store poate face confuzia datorita modului in care sunt aranjate produsele, mobilier, etc. Totusi daca ai fost vreodata intr-un Apple Store nu poti ramane decat profund dezamagit de experieta pe care ti-o ofera iStyle. Nimic nu se compara. Nici spatiul, nici atentia angajatilor, nici macar produsele oferite.
    PS Taxa pentru Apple este 0%. Nu este 20%. Preturile sunt justificate doar de adaosuri nesimtite. Practic preturile din RO ar trebui sa fie similare cu Germania, Franta, UK unde se platesc taxe similare.

  6. @b: vor fi vandute iPhone-uri in magazin, dar prin intermediul Vodafone.

    @Dan: intr-adevar, usor nerealist, dar trebuia sa ma apropii cu prezentarea de ideal, adica de AppStore. Aceasta fiind si tinta magazinului iStyle. Legat de taxa, nu am zis ca ar fi o taxa speciala pentru produse Apple, ci pentru produse electronice. Sigur e o taxa, dar nu am reusit sa o aflu. Stiu ca este o taxa fiindca atunci cand un prieten mi-a trimis din SUA o camera foto a trebuit sa platesc o taxa la vama (pe langa transport).

    @georgelucian: suntem romani… purtam in spinare crucea preturilor nejustificate…

Leave a Reply to Dan Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>