Braid probabil nu suna cunoscut nimanui. Este si normal pana la urma din moment ce jocul este unul realizat de catre un developer independent. Un developer independent pe nume Number One Inc. dar mai exact un anume Jonathan Blow care pot sa zic ca a realizat o piesa de rezistenta cu acest titlu. Braid este ceea ce noi am numi un puzzle-platformer intr-un spatiu 2D.
Jonathan a decis sa foloseasca o alta abordare asupra sistemului de intoarcere in timp cunoscut din titluri precum Prince of Persia. Iar cand spun o alta abordare ma refer in special la faptul ca spre deosebire de titlul mentionat anterior Braid ne ofera posibilitatea de a ne intoarce in timp fara restrictii.
Jocul are la baza o poveste destul de simplista ca sa zic asa desi sfarsitul este extrem de interpretabil si tocmai aceasta caracteristica il face mai incitant.
Avem astfel un protagonist pe nume Tim, nume foarte generic de altfel. Ei bine Tim incearca sa isi salveze prietena din mainile unui monstru si pentru asta el este nevoit sa parcurga o sumedenie de “lumi”, fiecare cu provocarile sale.
Aceasta abordare ne este probabil cunoscuta din titluri precum Mario dar micile detalii si metafore ascunse in joc fac ca totul sa fie mult mai complex. Si uite asa ajung sa ma contrazic in legatura cu afirmatia mea precedenta cum ca povestea este una destul de simplista.
Totul tine pana la urma de psihicul celui care joaca si de modul sau de a percepe povestea cu toate detaliile sale.
Dupa cum spuneam jocul este un puzzle-platformer deci mecanica de joc orbiteaza in jurul principiului de manipulare a timpului in diverse forme cum ar fi intoarcerea in timp, “intoarcerea in viitor” ca sa zic asa si chiar creerea unor “bule” in care timpul curge dupa vointa noastra.
Legat de mecanica de joc spuneam mai devreme ca abilitatea de a manipula timpul este infinita si nu avem nici un fel de restrictie cum era nisipul din Prince of Persia deci este lesne de inteles ca Tim practic nu moare niciodata. Ok, nu moare niciodata si probabil veti spune ca deja toata dificultatea jocului zboara pe geam. Ei bine nu este adevarat deoarece adevarata provocare a lui Braid consta in rezolvarea puzzle-urilor care difera de la timing-ul perfect al unei sarituri pana la folosirea puterilor pentru a trece de anumite obstacole care poate sunt sau nu afectate de manipularea timpului.
Toate acestea duc la o experienta de joc ce eu unul nu am mai avut-o si sincer am ramas placut surprins de cat de mult poate un astfel de joc sa iti aduca satisfactie desi conceptul de moarte lipseste cu desavarsire. As putea sa vorbesc pagini intregi despre mecanicile de joc si complexitatea povesti sau despre cat este de interpretabila dar acest lucru va trebui sa il descoperiti singuri.
Stilul grafic al jocului este unul extrem de placut. Totul pare parca rupt dintr-un tablou iar cunorile folosite pentru redarea atmosferei sunt foarte bine alese. Un mare 10 pentru artistul care a lucrat la acest titlu. Tot legat de grafica va spun ca jocul nu are cerinte prea mari si din cate am auzit cam singura pretentie mai mare ar fi sa avem o placa video cu pixel shader 2.0 cel putin dar asta nu cred ca este o problema prea mare.
Sunetul este unul de exceptie si contribuie extrem de mult la crearea atmosferei. Mi-a placut la nebunie mai ales efectul de sunet atunci cand derulam timpul inapoi. Soundtrack-ul practic se intoarce in timp odata cu jocul iar sincronizarea este perfecta.
Cam atat pot spune despre Braid fara a face prea multe spoiler-e si va rog sa il incercati si veti fi uimiti de cat de mult va poate atrage. Este frumos ca din cand in cand sa mai avem cate o gura de aer proaspat precum Braid cu o grafica colorata si placuta, un sunet de exceptie, o mecanica inovatoare si o poveste cat se poate de complexa.
Braid e jocul care m-a facut sa ma simt ultimul om fiindca nu am avut la inceput destul respect fata de developeri pentru a cumpara titlul. Dar cu prima ocazie o sa imi arat respectul fara de Jonathan Blow prin a cumpara acest titlu fantastic. Sper sa faceti la fel si voi, cei care va veti bucura de el.
Fantastica prezentare. Acum nu stiu daca e vorba de joc sau de felul in care l-ai descris, dar m-ai convins. Si ma mira acest lucru avand in vedere “simplitatea” aparenta a jocului.
Cum insa sunt prins si cu facultatea si cu munca, la fel ca tine, as avea totusi o intrebare: cate ore sunt necesare pentru a termina jocul?… Stiu ca se poate prelungi pe mai multe zile daca il fragmentezi, dar prefer o singura pilula ca sa zic asa.
Unii zic ca poate dura chiar si 30 de ore daca il savurezi la maxim si esti om si nu robot :)).
Eu am jucat la el cam o saptamana, cate putin in fiecare seara.
asta il am de 2 ani daca nu ma insel, e superb dar foarte greu, dar recunosc nu am stat mult de el.
Mai e unul super tare, WORD of GOO.
superb joc, florin zice ca poate dura 30 de ore mie mi.a luat vreo 43 dar nu regret este de nota 10. Recomand celor care le plac acest gen de jocuri, TRINE care de asemeni merita jucat