Multa vreme au asteptat fanii pentru sosirea urmatorului capitol din seria Portal dar iata ca este aici de ceva vreme si acum am in sfarsit placerea de a va prezenta un mic review despre acest minunat titlu.
Despre primul Portal se stiu deja destul de multe, cum ca a fost defapt un mic “cadou” din partea celor de la Valve pentru a-si cere scuze fata de fanii care nu au avut parte de Half-Life 2: Episode Three pe vremea cand s-a lansat Orange Box (pachet promotional ce contine jocurile: Half-Life 2, Half-Life 2: Episode One, Half-Life 2: Episode Two, Team Fortress 2, Portal). Putem spune ca Portal a fost in mare parte si un experiment pentru a vedea cum reactioneaza audienta fata de un nou tip de gameplay. Dar iata ca Portal a reusit sa ii surprinda chiar si pe cei mai sceptici dintre noi si s-a dovedit a fi un joc foarte bun, cu vanzari mari si cu multe asteptari referitor la viitoare sequel-uri. Totusi sunt si cateva aspecte negative referitoare la primul joc printre care o sa enumerez pe scurt faptul ca a fost foarte scurt si ca nu a fost un proiect multi-platform.
Toate acestea se vor a fi schimbate odata cu urmatoarea incursiune in lumea celor de la Aperture Science Labs. Portal 2 a reusit sa isi faca loc pe rafturile magazinelor si promite sa repare multe lucruri, printre care si cele doua mari neajunsuri mentionate mai sus.
Dar oare a reusit Valve sa creeze un sequel de exceptie sau doar au “muls vaca” inca o data precum fac multi developeri cu majoritatea francizelor ce au avut ca start un joc bun? La aceasta intrebare sper sa va pot raspunde in urmatoarele randuri.
Se cuvine un mic avertisment de spoiler in cele ce urmeaza si zic mic deoarece nu o sa fie prezentate lucruri ce nu se afla deja pe toate site-urile dar poate sunt persoane ce prefera sa nu afle absolut nimic despre joc.
In Portal 2 o sa fim intampinati la inceput de o camera mica de hotel si de un mic tutorial. Se pare ca dupa evenimentele din primul joc am fost captivi in aceasta camera destul de mult. Nu trece mult timp si deja suntem intampinati de un robot pe nume Wheatley, care e hotarat sa evadeze din complexul Aperture si tine neaparat sa ne ia si pe noi cu el. Dupa o alta sectiune plina de mici tutoriale ajungem sa o repornim din greseala pe GLaDOS. Aceasta din urma, furioasa si plina de dorinta de razbunare, ne supune la o alta serie de teste in timp ce ea incearca sa reconstruiasca ce a mai ramas din complex.
Povestea din joc este una de exceptie si cu siguranta pot sa va spun ca o sa va acapareze mai ales datorita rasturnarilor de situatie, care de altfel sunt folosite foarte inteligent si nu dau acel sentiment ca producatorul a vrut doar sa mai scoata cateva ore de gameplay din joc. Pentru cei mai atenti dintre voi va spun ca sunt si cateva referiri la Black Mesa la un moment dat. In alt capitol o sa servim o portie buna din trecutul Aperture si o sa facem “cunostinta” ca sa zic asa chiar si cu Cave Johnson, fondatorul companiei, toate astea in timp ce vizitam incaperi vechi din fostul complex. Va asteapta multe surprize de-a lungul jocului, Valve stiind sa incite cat mai mult jucatorul si sa il tina mereu in asteptare pentru mai mult. La capitolul poveste pot deci sa va asigur ca nu va veti plictisii.
Gameplay-ul din Portal 2 a suferit ceva modificari fata de primul titlu, toate in mai bine se pare. Au fost introduse mai multe elemente interactionabile in joc, fara de care nu putem termina puzzle-urile mai complexe. Si daca tot vorbim de complexitate, trebuie sa mentionez ca Portal 2 mi-a parut mai simplu decat primul titlu dar asta este pana la urma o parere personala. Revenind la gameplay, si la aditiile ce i-au fost aduse, va aduc aminte de introducerea gelurilor cat si a benzilor si tuburilor transportoare.
Gelurile sunt in numar de trei: unul cu rol de a mari viteza de deplasare, unul cu rol elastic (care o sa va arunce cu aceeasi acceleratie cu care l-ati lovit) si unul cu rol de suport pentru portaluri, in zone unde acestea nu pot fi create liber. Cele trei geluri asigura multe posibilitati de puzzle-uri, dupa cum veti afla singuri.
Benzile transportoare permit acum o abordare mai verticala a nivelurilor deoarece, pe langa rol de transport, ele pot fi folosite si ca bariere contra turetelor sau contra vitezei jucatorului.
Tuburile au oarecum aceeasi intrebuintare precum benzile cu diferenta ca sensul lor de deplasare poate fi schimbat in functie de situatie. Mai sunt si alte aditii care insa va voi lasa iarasi sa le descoperiti singuri.
Toate aceste elemente noi, in combinatie cu cele deja cunoscute, asigura o diversitate mare a nivelelor, mai ales in partea de final a jocului, atunci cand camerele se vor modifica in timp real in jurul jucatorului.
Grafica jocului este destul de buna mai ales cand tinem cont de vechimea engine-ului grafic. Se pare totusi ca Source (numele engine–ului grafic) isi face treaba si jocul va rula chiar si pe sisteme destul de slabe. Desigur si aici au fost aduse cateva aditii fata de titlul precedent. Engine-ul suporta acum efecte de lumini mult mai complexe si asta se vede si se simte cel mai bine dincolo de jumatatea jocului. Texturile au rezolutii destul de mari dar sunt mici scapari ca in orice joc, in special in ceea ce priveste randarea elementelor de natura.
Aici trebuie sa tinem cont si de faptul ca jocul a fost lansat si pentru Xbox 360 si PS3. In cazul consolelor jocul arata putin mai slabut decat pe PC dar destul de bine incat sa multumeasca orice fan al consolelor curent gen. Jocul da dovada de mai multa diversitate cand vine vorba de camerele de joc. Daca in primul titlu actiunea se petrecea in cea mai mare parte in cadrul unui spatiu inchis, in Portal 2 situatia se schimba si vom avea parte chiar de cateva peisaje frumoase de-a lungul jocului. Despre artwork nu are rost sa mai mentionez nimic inafara de faptul ca jocul este facut de Valve. Baietii si-au facut treaba foarte bine si asta se simte atunci cand ca treziti captati de atmosfera.
Sunetul din Portal 2 este rivalizat doar de catre cel din primul joc. De la sursele de sunet, pana la voice-acting-ul actorilor si soundtrack-ul jocului, totul este de o calitate cu mult peste media titlurilor lansate in ultima perioada. Nu cred ca nu va exista indivit care nu va fi distrat de replicile personajelor sau de vocile lor, mai ales GLaDOS si Wheatley.
O alta aditie adusa lui Portal 2 consta in componenta multiplayer, care lipsea in totalitate in primul joc. Acum s-a mers pe o abordare coop a acestui mod, lucru care i se potriveste de altfel acestul gen de joc. Avem asadar doua personaje foarte amuzante la dispozitie cu ajutorul carora putem parcurge toate camerele acestui mod de joc. Deasemeni avem posibilitatea de a juca multiplayer-ul cu cei care detin o consola PlayStation 3. Un lucru absolut necesar in multiplayer este comunicarea. Tocmai din aceasta cauza Valve s-a gandit la cei care poate nu au un headset si a introdus un sistem de comunicare destul de complex, bazat pe semne si replici, care din cate am inteles isi face destul de bine treaba.
In concluzie Portal 2 este unul dintre cele mai bune jocuri ale acestui an. Un lucru e sigur: este cel mai bun sequel de pana acum fiindca Valve a reusit sa adauge tot ceea ce ii lipsea primului titlu, fara sa schimbe insa formula de joc prea mult. Un joc care merita incercat si mai ales jucat in coop cu prietenii. Nota 10 de la mine si va indemn in a parcurge aceasta experienta de neuitat.
Spor la joc !
L-am terminat si pot spune ca e superb!Portal 2 are mai mult amuzament si e mult mai “finisat” ca primul dar in schimb e mai usor ceea ce m-a dezamagit!
Frumos review!
Am jucat şi eu Portal 2, dar şi primul. Îmi place foarte mult jocul, eu zic că un Portal 3 nu ar mai strica.
Totuşi, un lucru ce nu s-a menţionat, şi eu zic că merită, este faptul că jocul este oferit şi-n limba română. Adică mă refer la meniul jocului, la subtitlurile care practic „traduc” în scris în limba română dialogurile, dar şi alte elemente. Traducerea este realizată de ComputerGames.Ro. Cam târziu review-ul, nu crezi, Florine? 😀
Salut,
Da, intr-adevar cam tarziu review-ul dar eu unul nu am jucat jocul imediat dupa lansare si l-am savurat cand a venit timpul. Deci a durat destul de mult si pana cand a fost gata review-ul. Imi cer scuze de intarziere si sper in continuare sa nu mai dureze asa mult aceste articole.
Perioada ce urmeaza este destul de saracacioasa in lansari de jocuri si o sa fie putin mai greu cu review-urile, plus ca sunt jocuri care nu mi-au placut personal sau chiar nu au fost jocuri bune si nu as vrea sa fac reclama negativa.
Oricum iti multumesc foarte mult pentru critici si da, mi-a scapat faza cu limba romana probabil fiindca nici nu am folosit-o in joc.
Poate in viitor o sa vorbesc cu Ionut pentru a introduce un sistem de request sau ceva de genu’ pentru a intelege mai bine si ceea ce vrea publicul, desi toti stim prea bine ca majoritatea vizitatorilor de pe acest blog urmaresc mai mult lucruri tehnice si nu neaparat articole de gaming. Dar poate ma insel.
Numai bine,
Florin
Adevărat. Înţeleg ceea ce zici. Ai făcut un review bun. Felicitări!
Trebuia să pomeneşti şi de turele [turrets]. ;)) Adică acele „maşinării” automatizate care trăgeau în tine. Că văd că apar şi-ntr-o imagine. Pe mine unul m-au enervat de câteva ori. La început nu ştiam cum să scap de ele. :))
@C.Florin: Sincer, eu citesc articolele tale tocmai pentru ca nu am timp sa ma joc. Si pentru ca sunt foarte bine scrise, bineinteles. Asa raman la curent cu ce se mai intampla in lumea jocurilor, ce genuri mai apar si ce priza mai au la public. Bineinteles, urmaresc titlurile mai vechi (Starcraft, Diablo, NFS), dar sunt o multime de alte jocuri despre care nu stiu mare lucru si prefer sa citesc pareri avizate :).. perioada nu e relevanta, cel putin pentru mine.
Oricum, din cate vad si alfonsonianus si Cristi au jucat Portal 2.. si sunt sigur ca sunt si alti cititori. O sa incerc sa incurajez mai mult comentatul si implicit exprimarea opiniilor (request-urilor).
… nimic nu se compara cu AngryBirds sau Ricochet ! …cel putin pana azi